مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نقد آلبوم کجا به خنده می رسیم مانی رهنما



 

 

 

« کجا به خنده می رسیم » سومین آلبوم مستقل " مانی رهنما " ، خواننده مطرح پاپ 30 دی ماه 89 توسط شرکت ایران گام منتشر شد . این آلبوم به دو صورت سی دی والتی و قاب شیشه ای عرضه شده است . کاور اصلی آلبوم تصویری از چهره خواننده را نمایش می دهد و در پایین تصویر وی ، پیانویی هم دیده می شود . در اینسرت داخلی آلبوم متنهایی از" مانی رهنما " و " بابک صحرایی " دیده می شود و همچنین مطلبی به یاد " آندره آرزومانیان" نوازنده پیانو و تنظیم کننده این مجموعه به چشم می خورد . این آلبوم در سال 87 ضبط شده است و خواننده آن دو آلبوم دیگر را نیز آماده انتشار کرده است . این مجموعه پس از 6 سال تازه ترین کار این خواننده پاپ محسوب می شود .

 

 

شایان ذکر است قطعه " حق السکوت " با ترانه ای از اندیشه فولادوند از این آلبوم مجوز دریافت نکرد و سر از اینترنت درآورد .

 

 

لازم به ذکر است تنظیم کننده و نوازنده پیانو 7 قطعه این آلبوم " آندره آرزومانیان " می باشد و قطعه کجا به خنده می رسیم با نوازندگی پیانو و تنظیم کنندگی " رضا تاجبخش" به سرانجام رسیده است . همچنین آهنگساز تمامی قطعات خود " مانی رهنما " می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی قطعات آلبوم :

 

 

 

 

 

 

 

 

1 – تحملم کن = ترانه سرا : بابک صحرایی

 

 

 

نخستین قطعه آلبوم با نوای پیانو آغاز می شود و این زمان تا دقیقه 44/1 ادامه دارد . در این لحظه خواننده به آرامی و لحنی محزون شروع به خواندن می کند و به تدریج به اوج می رود و اجرا را ادامه می دهد . ترجیع بند قطعه اجرا می شود : ( اگه نگاهم سرده ماته / اگه وجودم غرقه درده / گناه من نیست ، باور کن – تو  رو که دیدم / دنیا لرزید / تمام روحم از هم پاشید / بیا شبامو پرپر کن ) در ادامه خواننده به کار خود ادامه می دهد تا به زمان 55/3 می رسد ودر این بخش پیانو به تکنوازی می پردازد . در زمان 32/4 باز خواننده کار خود را شروع می کند و این بار در گامی پایین به اجرا می پردازد : ( تحملم کن اگه به سوگ خودم نشستم ) و پس از آن چند بیت دیگر را می خواند و دوباره به ترجیع بند می رسد . در ادامه سایر ابیات این قطعه را نیز اجرا می کند و با اجرای دوباره ترجیع بند و با گفتن تحملم کن این قطعه به پایان می رسد .

 

 

این قطعه جزو کارهای خوب آلبوم محسوب می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

2 – کجا به خنده می رسیم = ترانه سرا : بابک صحرایی

 

 

 

پیانو با قدرت بیشتری شروع به نواختن می کند و این روند تا دقیقه 1 ادامه دارد . در ادامه خواننده شروع به خواندن می کند : ( به من بگو کجا به خنده می رسیم / حالا که زندگی تکرار ماتمه ) . خواننده کماکان اجرا را پی می گیرد و تا حدودی از گام پایین فاصله می گیرد . در ادامه در زمان 28/2 بخش بی کلام فرا می رسد و در زمان 10/3 خواننده به اوج می رود و کماکان همین روند را ادامه می دهد و در ادامه وی به گام پایین تر می آید . خواننده در اجرای ترانه همچنان ابیات این قطعه را می خواند و با تکرار چند باره ترجیع بند این قطعه به پایان می رسد .

 

 

این کار نیز جزو قطعات موفق آلبوم می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 – زندگی مسخره = ترانه سرا : نادر بختیاری

 

 

 

با نوای پیانو این قطعه کار خود را آغاز می کند . در زمان 38/1 خواننده شروع به اجرا می کند : ( من از این زندگی مسخره هیچی نمی خوام / جز یه پیانو و یه حنجره هیچی نمی خوام – هر چی خواستم نه ، به هر چی که نخواستم رسیدم / حالا جز عمر گره تو گره هیچی نمی خوام ) . مشخص است که خواننده از تمکن مالی برخوردار است که از این زندگی مسخره جز یک حنجره و یک پیانوی چند 10 میلیونی هیچ چیز دیگر نمی خواهد ( !!! ) .

 

 

در ادامه باز پیانو اوج می گیرد و خواننده به اجرای طولانی خود ادامه می دهد و سایر ابیات این قطعه را می خواند . در زمان 35/4 باز پیانوبه سولو نوازی می پردازد و بازهم خواننده ظاهر می شود و به اجرای خود ادامه می دهد . در ادامه خواننده به اوج می رود و با تاکیدهای فرهاد وار به ترجیع بند قطعه می رسد و با خواندن آن ، کار به پایان می رسد .

 

 

ترانه این قطعه نسبت به سایر آثار این آلبوم کار متفاوت تری است .

 

 

 

 

 

 

 

 

4 – یه پیانو یه گل سرخ = ترانه سرا : بابک صحرایی

 

 

 

تا زمان 26/1 پیانو به سولو نوازی می پردازد . در ادامه خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند که گهگاهی اوج و فرود را نیز تجربه می نماید . ( یه پیانو ، یه گل سرخ / یه چراغ نیمه روشن – یه شب ترانه سوزو / آخرین ترانه من ) .

 

 

خواننده بدون وقفه تا زمان 45/5 که آخر این کار است به اجرای خود ادامه می دهد . در طول اجرا تغییرهای کوچکی در لحن خواننده مطابق با ملودی ایجاد می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

5 – یاد تو = ترانه سرا : بابک صحرایی

 

 

 

پس از اورتور 1 دقیقه ای خواننده به آرامی شروع به خواندن می کند . ( از من و تو روی ساحل یه رد پا مونده / رفتی اما رنگ چشات توی نگاه دریا مونده – از من و تو توی جنگل عین شاه بلوطای پیر / هنوزم عکس دو تا قلب روی تن درختا مونده )

 

 

پس از آن پیانو به اوج می رود و خواننده در گام بالاتری به اجرای خود ادامه می دهد  . وی در ادامه فرود را نیزتجربه می کند و ابیات را اجرا می کند . در زمان 40/4 باز پیانو شروع به نواختن به صورت سولو می کند و این روند ادامه دارد تا زمان 17/5 که قطعه تمام می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

6 – خودمو گم کردم = ترانه سرا : بابک صحرایی

 

 

 

پیانو تا دقیقه 1 به نواختن مشغول است . در ادامه خواننده در اوجی نسبی به اجرا می پردازد . ( خودمو گم کردم اون منه دیروزو / این که توی آینه است خود منم یا تو ) و در ادامه به این بیت می رسد : ( اسیره دنیایی تاریک و بی نورم / به هر طرف می رم باز از خودم دورم )

 

 

اجرا با فواصل پیانو تا دقیقه 3 ادامه دارد و پس از آن خواننده باز به خواندن ادامه می دهد و دوباره ترجیع بند آغازین قطعه را اجرا می نماید .

 

 

بخش آغازین قطعه از ملودی مناسبی برخوردار است ولی در ادامه ملودی نزول می کند . خواننده این قطعه را به همسرش تقدیم کرده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

7 – آیینه وار= ترانه سرا : مریم اسدی

 

 

 

پیانو به صورت پرحجم شروع به نواختن می کند . در ثانیه 57 خواننده به آرامی و محزون و بر اساس ملودی به اجرا می پردازد ( می دونم گاهی حرفام خیلی تلخه / بگو می تونی حرفامو ببخشی ) . خواننده با فواصلی به خواندن خود بدون وقفه ادامه می دهد . این اجرا با اوج و فرود نسبی همراه است . پس ازآن پیانو فضا را در اختیار می گیرد . در ادامه خواننده به اوج می رود و پیانو نیز با آن به نحوی پرحجم تر همراه می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

8 – وداع = ترانه سرا : یغما گلرویی

 

 

 

تا ثانیه 54 پیانو با تکنوازی می پردازد . خواننده در ادامه اجرایی طولانی را تجربه می کند و به آرامی ترجیع بند را بدین نحو می خواند : ( چشام خیسن خداحافظ / عزیز من خداحافظ – دلم خونه خداحافظ – پشیمونه خداحافظ ) .

 

 

خواننده کماکان به اجرای خود ادامه می دهد و دوباره ترجیع بند قطعه را اجرا می کند و در پایان با گفتن " خداحافظ " این قطعه و خود آلبوم به پایان می رسند و آلبوم در دقیقه 50 تمام می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

آلبوم « کجا به خنده می رسیم » پس از 6 سال تجربه نه چندان موفقی از خواننده ای است که کماکان اصرار بر اجرای اشعار و ترانه های سیاه و ناامید کننده دارد .

 

 

با وجود آنکه مانی رهنما از صدایی تربیت شده و قابل قبول برخوردار است ولی هرگز نتوانست در مقایسه با خوانندگانی چون : محمد اصفهانی ، علیرضا عصار ، ناصر عبداللهی و ... که تقریبا کار خود را در یک زمان شروع کرده بودند ،چه به لحاظ شهرت و چه محبوبیت ، در یک رده قرار بگیرد . یکی از مهم ترین دلایل آن را می توان به اجرای اشعار و ترانه هایی مربوط دانست که رهنما اصرار و پافشاری بر اجرای آنها داشت و همچنان نیز دارد ؛ کارهای سیاه که نمی توانند چندان با مخاطب ارتباط برقرارنماید .

 

 

این مورد مهم در این آلبوم به اوج خود رسیده است . اگرچه وی در آلبوم " تموم شد ترانه " تا حدودی از این نقص کاری دست کشیده بود اما در این مجموعه دوباره به اجرای قطعات عموما عاشقانه سیاه و ضد مخاطب روی آورده و وقتی این گونه ترانه ها با همراهی فقط یک ساز مانند پیانو همراه شده است ،نوعی پس زدگی در مخاطب ایجاد می نماید و شنونده را کاملا عصبی می کند .

 

 

متاسفانه به همان اندازه که کارهای " همه چی آرومه ای " که یک دو سال است مد شده ، اغراق گونه می نمایاند ( اگر چه این کارها می توانند وجه مثبت هم داشته باشند و آرامش  را به شنونده خود منتقل سازند و کارکردی تخریب گرا ندارند ) کارهایی از این دست که " من در سوگ خودم نشسته ام " و مانند آن که در این آلبوم کم هم نیست ، فضایی سیاه و آلوده را مقابل مخاطب خود قرار می دهند و به جای آرامش عذاب را به وی منتقل می سازند .

 

 

خوش بینی و بد بینی دو سر این ماجرا هستند و سوال اصلی آنجاست که آیا واقع بینی بر هردوی اینها ارجحیت ندارد ؟

 

 

مورد دیگر که این آلبوم را چندان دلچسب نمی کند ، ملودی های آن است . ملودی ها هرگز نمی توانند مخاطب را با خود همراه کنند . به خصوی در آثاری با این ویژگی که فقط با یک ساز اجرا می شوند باید آن قدر ملودی قوی باشند که نبود سازهای مختلف را بپوشاند و نبود آنها چندان احساس نشود. اینکه چه ملودی ای قوی تر است هرگز فرمول پیچیده ای ندارد . اگر یک ملودی خوب پرداخته شده باشد با یک بار شنیدن آن در ذهن مخاطب جای می گیرد و وی تمایل دارد این ملودی را بارها .و بارها بشنود ، بدون آنکه در وی خستگی و تکرار ایجاد کند . یک مثال مناسب برای یک ملودی خوب ، همین قطعه تازه منتشر شده " هوای تو " با صدای مهدی یراحی است . چه این ملودی را با موسیقی کامل ، با یک ساز و حتی بدون ساز هم بشنوید نوعی آرامش و ولع در شما برای بازشنوایی آن ایجاد می کند . اما ما در این آلبوم با ملودی هایی مواجه ایم که نمی توانند این کارایی را داشته باشند .

 

 

تنها نکته مثبت آلبوم نوازندگی بی مانند آندره آرزمانیان بوده است . نوازنده بزرگ پیانو که چند ماه قبل از انتشار این آلبوم درگذشت .

 

 

نکته دیگر نوع اجرای خواننده است . با وجود آنکه رهنما در اجراهای خود مسلط و توانا ظاهر می شود ، ولی در این آلبوم که فضای آن می توانست برای اجراهای پیچیده تر و تکنیکی تر مهیا باشد ، ما هرگز با این نوع اجراها روبرو نیستم وکارهای کاملا معمولی را می شنویم .

 

 

در بخش ترانه هم با کارهایی مواجه ایم که پیشتر و بیش تر از این با ساختار و محتوایی کاملا تکراری برخورد می کنیم . در واقع هیچ کدام از ترانه ها نه حرفی تازه را روایت می کنند و نه در ساختار با حتی یک بیت درخشان مواجه می شویم .

 

 

به هر روی مانی رهنما خواننده ای که چند سالی را در بازار رسمی موسیقی پاپ ایران غایب بوده است و بیشتر وی ترجیح داده به تربیت خواننده های تازه کار بپردازد ؛ گرچه این گونه کارها راباید در سالهای بازنشستگی و اواخر دوره خوانندگی انجام داد نه در کوران خوانندگی که یک خواننده را از مسیر اصلی خود خارج کند .

 

 

باید دید این خواننده در دو آلبوم تازه ای که در دست انتشار دارد می تواند از این سیاهی های مصنوعی دست بردارد یا خیر ؟

در برنامه سینمایی " هفت " پس از اکران یک فیلم سینمایی وقتی دوربین روی یک چهره کارگردانی که برای تماشای فیلم همکار خود به سینما رفته بود فیکس شد و نظر وی را در مورد فیلم مورد نظر پرسید ، کارگردان کوتاه و موجز حرف مهمی را دراین باره بیان کرد :  " این فیلم درد مرفهین بی درد رو میگه ". و حال من همین عبارت را برای این آلبوم بکار می برم . برای پی بردن به عمق این حرف یکبار دیگر با توجه ویژه به ترانه های آلبوم ، این قطعات را دوباره بشنوید .

 

 

 

 

 

علیرضا بهمیاری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:نقد آلبوم ,کجا به خنده می رسیم ,مانی رهنما, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب